کد مطلب:124682 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:254

عترت الگوی اندیشه و رفتار
اندیشه و رفتار امامان اسوه در زندگی پیروانشان می باشند و این مهم در صورتی شكل می گیرد كه اندیشه و رفتار آنان همان گونه كه بوده تحلیل شود. باید باورهای حق آنان به صورت صحیح و در سطحی گسترده برای جامعه تحلیل گردد. رفتار عینی آنان نیز آن گونه كه بوده برای پیام رسانی به هر عصر و جامعه ای تبیین شود. تنها در این فرض است كه خواسته های نسل های آینده به ویژه نسل اندیشمند برآورده خواهد شد. زیرا اندیشه و رفتار آنان در صورتی الگوی دیگران خواهد بود، كه پاسخ گوی انتظارهای آیندگان در هر زمان باشد. اگر باور و گفتار و رفتار آنان با انتظارهای جامعه تناسبی



[ صفحه 14]



زمان باشد. اگر باور و گفتار و رفتار آنان با انتظارهای جامعه تناسبی نداشته باشد، آنان پیام رسان زمان های متفاوت نخواهند بود و بالمأل الگو و اسوه برای آنان هم نمی توانند باشند. زیرا برآورده شدن انتظارهاست كه اهمیت پرداختن به سیره انبیاء و امامان را بایسته می نماید. و چون نیاز هر نسل برای پیام گیری از اندیشه و رفتار امامان در هر زمان نو و متفاوت است؛ تحلیل ها و نوشتارهایی كه در این فرایند پدید می آیند، نیز باید در عین حال كه گوناگون و متنوع می باشند، مشتمل بر پیام نو بوده؛ تا در تأمین خواسته های مخاطبان خویش توفیق حاصل كنند.

با توجه به این نكته این مطلب شفاف می شود كه نوشتارهای با این ویژگی نسبت به نیازهای متفاوات و گسترده بسیار اندك به چشم می خورد. قلم بدستان متعهد دراین راستا با توجه به فراخور و گستره ی نیازها كمترین آثار در این عرصه پدیدار ساخته اند.

از جهت دیگر پیرامون باورها و رفتارهای دینی و اجتماعی انبیاء و امامان فراوان خرافات آویخته شده است. قلم های متعهد باید از چهره و اندیشه های تابناك و رفتار امامان گرد و غبار و خرافه زادیی نمایند، تا اندیشه های آنان تابیدن گرفته و رفتار آنان شفاف جلوه گر گردد. این مهم هنوز سامان نیافته است. با اینكه از قلم ها در این عرصه ها نوشتارهای بسیار تراوش می نماید، هنوز تا رها ساختن اندیشه و گفتار و رفتار امامان از این آویخته ها مسیر طولانی در پیش است.